معرفی کتاب بدون فیلتر، + ۴۰ نکتۀ جالب از متن کتاب داستان اینستاگرام

کم پیش میاد از این دست کتاب‌ها با این موضوعات تو کشورمون ترجمه و چاپ بشه، مخصوصاً اگه تعدا صفحاتشم بالای ۲۰۰ ۳۰۰ صفحه باشه. دلیل اصلیشم اینه که آدمای زیادی این دست کتابارو نمی‌خونن و برای ناشر توجیه اقتصادی نداره.

کتاب بدون فیلتر، داستان اینستاگرام، نوشتۀ خانم سارا فرایر یکی از کتاباییه که توصیه می‌کنم اگه تو کار فضای مجازی یا کارآفرینی هستی حتماً بخونی. یه قصۀ جذاب که کلی نکته لابلاش گیرت میاد.

معرفی کتاب بدون فیلتر

  • عنوان اصلی: No filter: the inside story of instagram
  • عنوان فارسی: بدون فیلتر: داستان اینستاگرام
  • نویسنده: سارا فرایر (sarah frier)
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • ناشر: آموخته، ۱۴۰۰
  • مترجم: سعید زرگریان

من ترجمۀ انتشارات آموخته رو خوندم که انصافاً خیلی روون، بدون غلط و سالم بود و کیفیت چاپ، صحافی و صفحه‌آرایی خوبی داشت که لذت خوندنش رو برام بیشتر کرد.

جوایز کتاب

  • دریافت جایزۀ بهترین کتاب سال ۲۰۲۰ در حوزۀ کسب‌وکار از فایننشال تایمز
  • دریافت جایزۀ بهترین کتاب سال ۲۰۲۰ در حوزۀ کسب‌وکار از مکینزی
  • دریافت جایزۀ بهترین کتاب سال ۲۰۲۰ از اکونومیست
  • دریافت جایزۀ بهترین کتاب سال ۲۰۲۰ از فورچن
  • دریافت جایزۀ بهترین کتاب سال ۲۰۲۰ از تایمز

سارا فرایر

سارا فرایر
سارا فرایر نویسندۀ کتاب بدون فیلتر: داستان اینستاگرام

نویسندۀ کتاب خانم سارا فرایر، خبرنگار بخش فناوری و کسب‌وکارِ بلومبرگ توی سانفرانسیسکوئه و این کتاب تنها کتابیه که تا الان نوشته.

خانم فرایر تحصیلاتش رو تو رشتۀ روزنامه‌نگاری تو دانشگاه شمالی کالیفرنیا تموم کرده و قبل از اینکه روی شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر متمرکز بشه اخبار مربوط به IBM رو توی بلومبرگ پوشش می‌داده.

توی این صفحه می‌تونی مقالاتش رو راجع به فضای مجازی و اخبار شبکه‌های اجتماعی دنبال کنی. بعد از انتشار کتابِ داستان اینستاگرام فکر کنم تاثیرگذاری بیشتری تو این فضا پیدا کرده باشه.

داستان کتاب

کتاب از سال ۲۰۰۵ و تعریف کردن ماجراهای کوین سیستروم، هم‌بنیانگذار اینستاگرام توی دانشگاه و علاقه‌مندیِ ویژه‌اش به عکاسی شروع می‌شه و تو اواخر سال ۲۰۱۹ که اینستاگرام بیشتر از ۱ میلیارد کاربر توی دنیا پیدا کرده تموم می‌شه.

خودِ خانم فرایر می‌گه این کتاب رو بر اساس مصاحبه با افراد مرتبط با این داستان نوشته. که البته بعضیا خیلی از خاطرات رو شاید با کم و کاستی یا یکم تغییر که تو جریان یادآوری طبیعیه تعریف کرده باشن.

کوین سیستروم و مایک کرایگر بنیانگذاران اینستاگرام
کوین سیستروم (سمت راست) و مایک کرایگر (سمت چپ)

خلاصه ماجرا از کوین سیستروم شروع می‌شه، از برنامه‌هایی که می‌سازه و شکست می‌خوره تا می‌رسه به چیزی که یکم جواب می‌ده و باعث می‌شه سیستروم بتونه کمی سرمایه از جک دورسی (هم‌بنیان‌گذار توییتر) جذب کنه و شریکی پیدا کنه به نام مایک کرایگر.

در ادامه این دو نفر اینستاگرام رو به کمک چند نفری که بهشون اضافه می‌شن رشد می‌دن و تو نقطه‌ای که نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر جذب کردن فیسبوک با یه قیمت فضایی که تا حالا تو حوزۀ برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند سابقه نداشته برنامه‌شون رو می‌خره و بعدش اینستاگرام زیر چتر حمایت‌های زاکربرگ و با استفاده از زیرساخت‌های فیسبوک رشد می‌کنه که در نهایت منتهی می‌شه به خروج کوین سیستروم و کرایگر از فیسبوک و دست کشیدن از چیزی که سال‌ها برای ساختنش زحمت کشیدن.

افت و خیزهایی که برای اینستاگرام و فیسبوک و آدم‌های مرتبط با این برنامه‌ها پیش میاد خیلی داستان رو جالب می‌کنه و باعث می‌شه خیلی از مواقع نتونی دست از کتاب بکشی.

اگه وقت و پولش رو داری کتابو یه دور مطالعه کن، خالی از لطف نیست.

۴۰ نکتۀ جالب از کتاب بدون فیلتر

۱. اینستاگرام قوی‌ترین ماشینِ تولیدِ انسان مشهور

بخش درخورتوجهی از جمعیت دنیا سخت در تلاش‍ند تا به‌صورت دیجیتالی شناخته و تأیید شوند و خیلی‌هایشان هم دارند از طریق لایک‌ها، نظرها، دنبال‌کنندگان و ارتباط با برندها به این هدف می‌رسند. داستان اینستاگرام درباره‌ی تلاقی سرمایه‌داری و عزت‌نفس است: درباره‌ی اینکه آدم برای محافظت از چیزی که ساخته است و موفق به نظر رسیدن، تا کجاها که پیش نمی‌رود. [ص ۱۸]

۲. مدیران آسیب‌پذیر و بی‌احساس

از بیرون، به‌نظر می‌رسید سیلیکون‌ولی را نابغه‌ها اداره می‌کنند. ولی از داخل، مشخص بود که همه مانند خود سیستروم آسیب‌پذیرند. [ص ۳۶]. خالقان افسانه‌ای سیلیکون‌ولی پرخاشگر، جاه‌طلب، کنترلگر و بی‌احساس بودند. [ص۴۴]

۳. رشتۀ تحصیلی Symbolic Systems

کرایگر مدتی ناپدید شد و رفت تا مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی «سامانه‌های نمادین» بگیرد. هدف این رشته که یکی از رشته‌های مشهور دانشگاه استنفورد به حساب می‌آید، درک ابعاد روان‌شناختی تعامل انسان با رایانه‌هاست. [ص۴۰]

۴. اولین عکس اینستاگرام

اولین عکس اینستاگرام
۱۶ جولای ۲۰۱۰، کوین سیستروم [ص ۵۳]

۵. جذاب‌تر از واقعیت

بنیان‌گذاران برنامه فکر نمی‌کردند عیبی داشته باشد که با استفاده‌ی گسترده از فیلترها، اهالی اینستاگرام بتوانند واقعیت‌شان را جذاب‌تر و زیباتر از آنچه هست، نشان دهند. این درست همان چیزی بود که به محبوب شدن محصول کمک می‌کرد. پست‌های اینستاگرام از جنس هنر بودند و هنر تفسیری از زندگی بود. این برنامه‌ی کاربردی ابزاری در اختیار مردم می‌گذاشت تا خودشان را بروز دهند و در عین حال، از واقعیت فرار کنند. [ص ۵۵]

۶. نام‌گذاری اینستاگرام

سیستروم و کرایگر می‌خواستند برای برنامه اسمی پیدا کنند که مثل بربن تلفظ شود و املای راحتی داشته باشد. می‌خواستند این برنامه حس سریع بودن ارتباط را هم منتقل کند… در نهایت به «اینستاگرام» که ترکیبی از «اینستنت (instant)» و «تلگرام» است، رسیدند. [ص ۵۸]

۷. اساس اینستاگرام

اگر اساس فیسبوک دوستی و اساس توییتر بیان نظرها بود، اساس اینستاگرام تجربه بود (و هرکسی می‌توانست به تجربیات بصری هرکس دیگری در هرجایی از دنیا علاقه‌مند شود.) [ص ۶۶]

۸. اولین آدم بسیار مشهور و اولین تبلیغ

اولین پست اسنوپ داگ در اینستاگرام

اولین آدم بسیار مشهوری که در اینستاگرام حساب کاربری ساخت رپری به نام اسنوپ داگ بود. عکس فیلترشده‌ای را در اینستاگرام قرار داد و هم‌زمان آن را برای ۲.۵ میلیون دنبال‌کننده‌اش در توییتر نیز ارسال کرد. زیر پستش نوشت: «با این بلست بترکونید!» بلست محصول شرکت کلت‌۴۵ نوشیدنیِ میوه‌ای و کافئین‌دارِ جدیدی بود که ۶۶۶ گرم وزن و ۱۲ درصد الکل داشت. [ص ۷۲]

۹. بیشترین فشار به سرورهای اینستاگرام

اولین پست جاستین بیبر در اینستاگرام

جاستین بیبر بیش از یازده میلیون دنبال‌کننده در توییتر داشت. پس وقتی این ستاره‌ی هفده‌ساله‌ی پاپ به اینستاگرام پیوست و نخستین عکس فیلتردارش را که عکسی با کنتراست بالا در ترافیک لس‌آنجلس بود، پست کرد، زنگ هشدار کرایگر به صدا درآمد. سرورها تحت فشار بودند، چون بیبر دقیقه‌ای پنجاه تا دنبال‌کننده جذب می‌کرد. هر بار که این خواننده پست می‌گذاشت، هجوم دخترانِ پیش‌نوجوان فشار زیادی به سرورهای اینستاگرام می‌آورد و از کار می‌انداخت‌شان. [ص۷۷]
بعد از آمدن جاستین بیبر، وقتی کابران جوان‌تر به اینستاگرام پیوستند، رسم جدیدی را در این شبکه‌ی اجتماعی باب کردند که مشتمل بر دادن لایک دربرابر لایک و دنبال کردن دربرابر دنبال کردن بود. [ص ۷۸]

📝 نظر خود را درباره این مطلب بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *