رسانه ارگانیک – چطور ذهن سالم‌تری داشته باشیم

تا خیال و فکر خوش بر وی زند / فکر شیرین مرد را فربه کند
جانور فربه شود لیک از علف / آدمی فربه ز عزست و شرف
آدمی فربه شود از راه گوش / جانور فربه شود از حلق و نوش
مثنوی معنوی، دفتر ششم

ای برادر تو همان اندیشه‌ای / ما بقی تو استخوان و ریشه‌ای
گر گلست اندیشهٔ تو گلشنی / ور بود خاری تو هیمهٔ گلخنی
گر گلابی بر سر جیبت زنند / ور تو چون بولی برونت افکنند
مثنوی معنوی، دفتر دوم

شاید اشعار بالا از مولانا خیلی مرتبط با چیزی که می‌خوایم ازش حرف بزنیم نباشه ولی بی‌ربطم نیست به‌نظرم.

تو این پست می‌خوایم در مورد غذای ذهن و رسانه‌ی اون حرف بزنیم. ازین بحثای متداول که بیایید حرف‌های مثبت بزنیم یا چیزهای خوب ببینیم و بشنویم نه. حرف چیز دیگه‌س. موضوع رسانه ارگانیک ـه.

بریم ببنیم چی از آب درمیاد…

محتوا و رسانه

تعریف‌های زیادی از رسانه و محتوا شده و الان هم می‌شه. اینجا سعی می‌کنم تعاریفی که مد نظرم هست رو از این دو تا کلمه بیارم که تو ادامه‌ی بحث معنای مشترک داشته باشیم.

البته ادعای اینکه این تعاریف کاملاً درسته یا کامله ندارم و سعیم اینه که ساده بگم که بحث روون جلو بره.

رسانه رساننده‌س. چیزی یا بستری که قابلیت رسوندن داره. مثل سیم که قابلیت رسوندن برق رو داره.

با این تعریف هر رسانه‌ای قابلیت رسوندنِ چیزی رو داره که با اون رسانه یه نحوه سازگاری داشته باشه. مثل سیم که برق رو می‌رسونه نه گاز رو. مثلاً.

اینجا ما بحث اون رسانه‌هایی رو داریم که “پیام” رو می‌رسونن. بعضیاشون توانِ رسانش انواع پیام‌ها اعم از تصویری، صوتی و نوشتاری رو دارن و بعضیا مثلاً فقط صدا رو می‌تونن برسونن.

بعضیاشون توانایی رسوندنِ پیام رو به چندین نفر همزمان دارن و بعضیا فقط می‌تونن پیام رو به یه نفر برسونن.

مثلاً رادیو و تلفن جفتشون رسانه‌هایی هستن که پیام‌های صوتی رو می‌رسونن ولی این به چند نفر همزمان و اون فقط به یک نفر.

مثلاً تلفن فقط پیام صوتی رو می‌تونه برسونه ولی اینترنت ورژن ۲ توانایی رسوندن تصاویر متحرک همراه با صدا(ویدیو)، صدا و نوشتار رو هم داره. ضمن اینکه می‌تونه این شکل پیام‌ها رو در آنِ واحد به میلیون‌ها نفر برسونه.

محتوا همون پیامه. این تعریفیه که ما تو این بحث مدنظر داریم. می‌دونم که اکثراً ما وقتی از محتوا حرف می‌زنیم، قالب پیام رو جدا می‌گیریم و محتوا رو چیزی می‌گیریم که تو اون ظرف قرار داره. مثلاً می‌گیم این ویدیو بی‌محتوا بود. اون مقاله خیلی بامحتوا بود.

اینجا ما قالب رو از محتوا جدا نمی‌گیریم. محتوا رو خودِ پیام می‌گیریم. یعنی اون چیزی که از فرستنده به گیرنده توسط رسانه منتقل می‌شه محتواست.

📝 نظر خود را درباره این مطلب بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *